Germany Foundations’ Scholarship Programs

Germany has become a popular destination for foreign students looking for an international education. German Universities offers internationally recognized programs at a relatively cheaper cost compared to UK, USA or Australia. Moreover, there are a significant number of available scholarships that allows foreign students to study in Germany for free.

As of October 2014, all Universities in Germany will not charge any tuition fees for undergraduate studies.  In some Federal States, Universities will charge a semester contribution (about 50 euros) and/or administration fees (about 50 euros).

Unlike undergraduate studies, most Master’s or PhD studies in Germany are fee-based. The costs for postgraduate studies are in addition to the enrollment and confirmation fees.  Fortunately, there are a good number of scholarships for Masters and PhD study in Germany.

DeutschlandStipendium National Scholarship Programme »

The Deutschlandstipendium (Germany Scholarship Program)  provides financial and non-material support to high-achieving and committed students from all over the world. The Germany Scholarship supports highly talented students at all participating universities in Germany. The scholarship is awarded without consideration of personal or parent income and one’s nationality is not material to award either.   The scholarship amounts to 300 EUR per month and is granted for at least two semesters but may be provided for a maximum time which covers the standard period of study.

The Deutschlandstipendium provides financial and non-material support to high-achieving and committed students from all over the world. Modelled after the principle of public-private partnership, businesses, foundations or private individuals sponsor young talent with a pledge of 150 euros per month. The Federal Government matches this amount with another 150 euros. But there is even more: Many universities and private sponsors also support Deutschlandstipendium holders through concurrent mentoring programmes, networking events and internships.

300 euros per month for international top-class talent

Students

The Deutschlandstipendium supports highly talented students at all participating universities in Germany. The scholarship is awarded without consideration of personal or parent income and one’s nationality is not material to award either. The scholarship funds do not count towards grants awarded under the Federal Training Assistance Act (BAföG). There are no social insurance contributions payable.

How and where can students apply?

The Deutschlandstipendium is awarded by the universities. Applicants must meet the requirements of the individual institutions. In addition to academic achievement, the criteria for selecting scholarship recipients include social commitment and personal achievements, such as a student overcoming challenges or obstacles in his or her social or family background.

How long do students receive funding?

Funding is normally granted for at least two semesters but may be provided for a maximum time which covers the standard period of study. At intervals of two semesters the university reviews whether the scholarship holder still meets the award criteria and whether private funding will continue to be available.

What else is in store?

More and more institutions of higher education and private sponsors are offering additional non-financial support in connection with the Deutschlandstipendium. Mentoring programmes, networking events and internships allow scholarship holders to establish valuable contacts to businesses and gain insight into work life

DAAD Scholarship Programs »

DAAD is a joint organisation of Germany’s higher education institutions and is responsible for promoting international academic relations, primarily through the exchange of students, academics and researchers.  The DAAD scholarship database contains scholarship and funding opportunities for foreign students, graduate students and scientists  who are seeking financial support for their studies, research work or teaching assignments in Germany. The database not only lists all the scholarships offered by the DAAD, but also diverse programmes offered by a wide variety of institutions.

The most popular DAAD scholarship program for developing country students is the DAAD Scholarships for Development-related Postgraduate Courses. Another popular example is the DAAD Scholarships in Public Policy and Good Governance.

https://www2.daad.de/deutschland/stipendium/datenbank/en/21148-scholarship-database/

Germany Foundations’ Scholarship Programs »

A number of political and religious foundations in Germany  offers scholarships to international students from various backgrounds, interests, and qualifications.  studentwerk-berlin.de outlines them in this list.Heinrich Boll Foundation Scholarships is an example of a scholarship offered by a German political foundation while Konrad-Adenauer-Stiftung Scholarships and KAAD Scholarships is an example of a scholarship offered by a religious foundation in Germany.

জার্মানি আন্তর্জাতিক শিক্ষার সন্ধানে বিদেশী শিক্ষার্থীদের কাছে একটি জনপ্রিয় গন্তব্য হয়ে উঠেছে। জার্মানি বিশ্ববিদ্যালয়গুলি যুক্তরাজ্য, মার্কিন যুক্তরাষ্ট্র বা অস্ট্রেলিয়ার তুলনায় তুলনামূলকভাবে কম খরচে আন্তর্জাতিকভাবে স্বীকৃত প্রোগ্রামগুলি সরবরাহ করে। তদুপরি, এখানে উল্লেখযোগ্য সংখ্যক উপবৃত্তি রয়েছে যা বিদেশী শিক্ষার্থীদের জার্মানিতে নিখরচায় পড়াশোনা করতে দেয়।

অক্টোবর ২০১৪ পর্যন্ত, জার্মানির সমস্ত বিশ্ববিদ্যালয় স্নাতক অধ্যয়নের জন্য কোনও টিউশন ফি নেবে না। কয়েকটি ফেডারেল রাজ্যে, বিশ্ববিদ্যালয়গুলি একটি সেমিস্টার অবদান (প্রায় 50 ইউরো) এবং / অথবা প্রশাসনিক ফি (প্রায় 50 ইউরো) নেবে।

স্নাতকোত্তর অধ্যয়নের বিপরীতে, জার্মানিতে বেশিরভাগ মাস্টার্স বা পিএইচডি অধ্যয়নগুলি ফি-ভিত্তিক। স্নাতকোত্তর পড়াশুনার জন্য ব্যয় তালিকাভুক্তি এবং নিশ্চিতকরণ ফি ছাড়াও। সৌভাগ্যক্রমে, জার্মানিতে স্নাতকোত্তর এবং পিএইচডি অধ্যয়নের জন্য যথেষ্ট সংখ্যক বৃত্তি রয়েছে।

ডয়চল্যান্ডস্টিপেন্ডিয়াম জাতীয় বৃত্তি প্রোগ্রাম »

ডিউচল্যান্ডস্টিপেন্ডিয়াম (জার্মানি স্কলারশিপ প্রোগ্রাম) সারা বিশ্ব থেকে উচ্চ-অর্জনকারী এবং প্রতিশ্রুতিবদ্ধ শিক্ষার্থীদের আর্থিক এবং অ-বৈষয়িক সহায়তা সরবরাহ করে। জার্মানি স্কলারশিপ জার্মানির সমস্ত অংশগ্রহণকারী বিশ্ববিদ্যালয়গুলিতে অত্যন্ত মেধাবী শিক্ষার্থীদের সমর্থন করে। এই বৃত্তিটি ব্যক্তিগত বা পিতামাতার আয়ের কথা বিবেচনা না করে পুরস্কৃত হয় এবং একজনের জাতীয়তা পুরষ্কারের জন্য পদার্থ নয়। এই স্কলারশিপটি প্রতি মাসে 300 ইউরোর পরিমাণ এবং কমপক্ষে দুটি সেমিস্টারের জন্য দেওয়া হয় তবে সর্বাধিক সময়ের জন্য সরবরাহ করা যেতে পারে যা অধ্যয়নের স্ট্যান্ডার্ড সময়কালকে অন্তর্ভুক্ত করে।

ডয়েসচল্যান্ডস্টিপেন্ডিয়াম সারা বিশ্ব থেকে উচ্চ-অর্জনকারী এবং প্রতিশ্রুতিবদ্ধ শিক্ষার্থীদের আর্থিক এবং অ-বৈষয়িক সহায়তা সরবরাহ করে। সরকারী-বেসরকারী অংশীদারিত্বের নীতি অনুসারে মডেল, ব্যবসায়, ভিত্তি বা ব্যক্তিগত ব্যক্তিরা প্রতি মাসে 150 ইউরোর প্রতিশ্রুতি দিয়ে তরুণ প্রতিভা স্পনসর করে। ফেডারাল সরকার এই পরিমাণ আরও 150 ইউরোর সাথে মেলে। তবে আরও অনেক কিছু রয়েছে: অনেক বিশ্ববিদ্যালয় এবং বেসরকারী স্পনসররা সমকালীন মেন্টরিং প্রোগ্রাম, নেটওয়ার্কিং ইভেন্ট এবং ইন্টার্নশিপগুলির মাধ্যমে ডয়চল্যান্ডসেইপেন্ডিয়ামধারীদের সমর্থন করে।

আন্তর্জাতিক শীর্ষ শ্রেণির প্রতিভার জন্য প্রতি মাসে 300 ইউরো

ডয়েসচল্যান্ডস্টিপেন্ডিয়াম জার্মানির সমস্ত অংশগ্রহণকারী বিশ্ববিদ্যালয়গুলিতে অত্যন্ত মেধাবী শিক্ষার্থীদের সমর্থন করে। এই বৃত্তিটি ব্যক্তিগত বা পিতামাতার আয়ের কথা বিবেচনা না করে পুরস্কৃত হয় এবং একজনের জাতীয়তা পুরষ্কারের জন্য পদার্থ নয়। বৃত্তি তহবিল ফেডারেল প্রশিক্ষণ সহায়তা আইন (BAföG) এর অধীনে প্রদত্ত অনুদানের জন্য গণ্য হয় না। প্রদেয় কোনও সামাজিক বীমা অবদান নেই।

শিক্ষার্থীরা কীভাবে এবং কোথায় আবেদন করতে পারে?

ডয়েচল্যান্ডসপেন্ডিয়াম বিশ্ববিদ্যালয় কর্তৃক ভূষিত করা হয়। আবেদনকারীদের পৃথক প্রতিষ্ঠানের প্রয়োজনীয়তা পূরণ করতে হবে। একাডেমিক কৃতিত্বের পাশাপাশি, বৃত্তি প্রাপক বাছাইয়ের মানদণ্ডগুলির মধ্যে সামাজিক প্রতিশ্রুতি এবং ব্যক্তিগত সাফল্য অন্তর্ভুক্ত, যেমন কোনও শিক্ষার্থী তার সামাজিক বা পারিবারিক পটভূমিতে চ্যালেঞ্জ বা বাধা অতিক্রম করে।

শিক্ষার্থীরা কতক্ষণ অর্থায়ন পাবে?

সাধারণত কমপক্ষে দুটি সেমিস্টারের জন্য তহবিল প্রদান করা হয় তবে সর্বাধিক সময়ের জন্য সরবরাহ করা যেতে পারে যা স্টাডির মানক সময়কে অন্তর্ভুক্ত করে। দুই সেমিস্টারের ব্যবধানে বিশ্ববিদ্যালয় পর্যালোচনা করে যে বৃত্তিধারীরা এখনও পুরষ্কারের মানদণ্ড পূরণ করে এবং ব্যক্তিগত তহবিল উপলব্ধ থাকবে কি না।

দোকানে আর কি আছে?

ডিউচল্যান্ডস্টিপেন্ডিয়ামের সাথে সম্পর্কিত উচ্চতর আর্থিক সংস্থাগুলি এবং বেসরকারী স্পনসররা অতিরিক্ত অ-আর্থিক সহায়তা সরবরাহ করছে। মেন্টরিং প্রোগ্রাম, নেটওয়ার্কিং ইভেন্ট এবং ইন্টার্নশিপ বৃত্তিধারীদের ব্যবসায়ের মূল্যবান যোগাযোগ স্থাপন এবং কাজের জীবনের অন্তর্দৃষ্টি অর্জনের অনুমতি দেয়

ডিএএডি বৃত্তি প্রোগ্রাম »

ডিএএডি জার্মানির উচ্চশিক্ষা প্রতিষ্ঠানের একটি যৌথ সংস্থা এবং মূলত শিক্ষার্থী, শিক্ষাবিদ এবং গবেষকদের বিনিময়ের মাধ্যমে আন্তর্জাতিক একাডেমিক সম্পর্কের প্রচারের জন্য দায়বদ্ধ। ডিএএডি স্কলারশিপের ডাটাবেসে বিদেশী শিক্ষার্থী, স্নাতক শিক্ষার্থী এবং বিজ্ঞানীরা যারা পড়াশোনা, গবেষণা কাজ বা জার্মানিতে শিক্ষাদানের জন্য আর্থিক সহায়তা চাইছেন তাদের জন্য বৃত্তি এবং অর্থায়নের সুযোগ রয়েছে। ডাটাবেসটি কেবল ডিএএডি দ্বারা প্রদত্ত সমস্ত বৃত্তি তালিকাভুক্ত করে না, বিভিন্ন সংস্থার দ্বারা প্রদত্ত বিভিন্ন প্রোগ্রামের তালিকাও দেয়।

উন্নয়নশীল দেশের শিক্ষার্থীদের জন্য সর্বাধিক জনপ্রিয় ডিএএডি বৃত্তি কার্যক্রম হ’ল ডেভেলপমেন্ট-সম্পর্কিত স্নাতকোত্তর কোর্সগুলির জন্য ডিএএডি বৃত্তি। আর একটি জনপ্রিয় উদাহরণ হ’ল পাবলিক পলিসি এবং সুশাসনে ডিএএডি বৃত্তি।

https://www2.daad.de/deutschland/stipendium/datenbank/en/21148-scholarship-database/
জার্মানি ফাউন্ডেশনস ‘বৃত্তি প্রোগ্রাম »

জার্মানির বেশ কয়েকটি রাজনৈতিক ও ধর্মীয় ভিত্তি আন্তর্জাতিক ছাত্রদের বিভিন্ন পটভূমি, আগ্রহ এবং যোগ্যতার জন্য বৃত্তি দেয়। শিক্ষার্থী-বার্লিন.ডে তাদের এই তালিকায় রূপরেখা দিয়েছেন। হেনরিচ বোল ফাউন্ডেশন বৃত্তি একটি জার্মান রাজনৈতিক ফাউন্ডেশনের দেওয়া স্কলারশিপের একটি উদাহরণ যেখানে কনরাড-অ্যাডেনোয়ার-স্টিফটং বৃত্তি এবং কেএএডি বৃত্তি একটি উদাহরণ

Leave a Reply